Terug naar school: een lesje in gezond eten en sporten

By september 25, 2019Algemeen, Gezondheid
Terug naar school

De eerste schooldag komt met rasse schreden dichterbij. Voor veel kinderen én ouders een echte ommezwaai na de welverdiende vakantiemaanden. De riem mocht er even af maar nu keren we terug naar school en de dagelijkse structuur. En dat is het ideale startpunt om gezonde gewoontes te kweken: evenwichtig eten en slim sporten.

Plan je beweging

Gezond leven in de zomermaanden is niet altijd eenvoudig en dat komt door de chaos van alledag: festival hier, reisje daar, misschien een ijsje op de dijk. Meestal worden vaste sportafspraken ook onderbroken door de reisplannen van je vrienden. Bij de eerste schooldagen komt natuurlijk een beetje stress kijken; daarom is het belangrijk om je weken goed te structureren voor jezelf en voor je kinderen. Zo dreig je niet te vervallen in minder gezonde gewoontes door de tijdsdruk of de vermoeidheid.

Je kinderen naar school brengen met de fiets is een uitstekende manier om de dag te beginnen met een beetje rustige beweging. ’s Zondags een paar uur fietsen met je kameraden, een uurtje zwemmen met je partner op een vast moment of wandelen naar de bakker: alle beetjes helpen. Wat we altijd aanraden is om veel sociale sportactiviteiten te plannen: zo ben je altijd nét dat tikkeltje gemotiveerder om aan de start te verschijnen.

Menu op maat

Gezond eten is gemakkelijker gezegd dan gedaan, dat beseffen we. Na een lastige werkdag en de was en de plas thuis nog uren staan koken is soms te veel gevraagd. Probeer daarom elke week een evenwichtig menu op te stellen en je inkopen in één keer te doen. Als je vermoeid gaat winkelen ben je sneller geneigd om zoetigheid of vet eten te kopen zoals frisdrank en chips. Weet je helemaal niet waar te beginnen? Doe dan zeker beroep op professionele hulp zoals onze diëtiste om verantwoord af te vallen.

De mens is een gewoontedier, ook in de voeding. Je kan je lichaam écht aanleren om anders te gaan eten. Een stuk fruit nemen in plaats van een snoepreep scheelt op het eind van de dag honderden calorieën. Verwacht ook niet het onmogelijke van je lichaam: je hebt brandstof nodig om de dag door te komen. Een negatieve calorie-inname van 500 telt al als zwaar diëten. Daarom is het belangrijk om te denken op lange termijn: meet jezelf en je kinderen een gezond en haalbaar eetpatroon aan dat je moeiteloos vol kan houden.

Neem zeker eens vrijblijvend contact op met ons team als u door de bomen het bos niet meer ziet.

Yannick Nijs

Author Yannick Nijs

More posts by Yannick Nijs