Sporten met overgewicht: hoe pak je dat aan?

By oktober 28, 2019Algemeen, Gezondheid
Sporten

Op het web kan je heel wat sportadvies en sportschema’s vinden voor de beginnende sporter. Na een tijdje zie je de bomen door het bos niet meer. En al zeker niet wanneer je extra voorzorgsmaatregelen moet nemen bij sporten met overgewicht. Daarom geven we je alvast de basisprincipes mee.

Luister naar je lichaam

Het menselijk lichaam zit ingenieus in elkaar en geeft zelf continu feedback over wat je aan het doen bent. Daarom is luisteren naar elk signaal erg belangrijk: heb je ergens pijn of krijg je je ademhaling niet onder controle? Doe het wat rustiger aan. Lopen tot je een blessure krijgt heeft natuurlijk geen enkel nut: zo kan je de volgende dagen of zelfs weken niet sporten.

Bouw bij de start van een nieuwe sport altijd rustig op. Je lokale looptoer van 5 kilometer of fietslus van 50km hoef je niet meteen in één keer af te leggen aan een constante snelheid. Dat is misschien iets te hoog gegrepen voor een beginner met overgewicht. Een halfuurtje lopen met regelmatig een stukje wandelen is bijvoorbeeld een veel comfortabelere manier om die sport aan te vatten.

Kies voor regelmaat

Dat brengt ons bij het tweede belangrijke principe van sporten. Regelmaat wint het altijd van eenmalige intensieve sessies. Drie keer in een week een halfuurtje aan matige intensiviteit bewegen zal je op de lange duur meer opbrengen dan één keer op zondag jezelf helemaal aan flarden fietsen of lopen.

Probeer daarom vaste momenten in de week te kiezen waarbij je telkens een duidelijk doel voor ogen houdt. Op dinsdagavond een halfuurtje lopen afgewisseld met wandelen, donderdag een uurtje fietsen en in het weekend een lange boswandeling maken met je gezin. Hou je sport zo aangenaam en plezant mogelijk door te kiezen voor regelmatige sessies waar je elke week naar uitkijkt.

Manage je motivatie

Regelmaat hangt samen met motivatie: één van de belangrijkste factoren voor succes op lange termijn. Mix je sportsessies door verschillende doelen te stellen of een andere omgeving te kiezen. Ga eens in op een uitnodiging van een vriend om te tafeltennissen of te squashen. Sociale sportactiviteiten hebben namelijk het voordeel dat je sneller uit je zetel komt door weer en wind. En de tijd passeert stukken sneller.

Ook de juiste begeleiding kan echt het verschil maken bij een goed sportschema. Investeren in een personal coach die op maat van jou de intensiteit kan aanpassen naargelang je fysiek profiel, je vrije tijd of je mentale toestand is een kleine kost met mogelijk grote voordelen.

Stel doelen

Daag jezelf uit met doelen op korte en lange termijn maar zorg dat ze wel haalbaar blijven. Dat kan gaan van een kwartier ononderbroken lopen, over een kilogram gewichtsverlies tot een sportevenement waar je een personal best wil neerzetten. Schrijf neer wat je verwachtingen zijn — dat maakt het concreter — en werk rustig toe naar die doelstellingen. Voor je het weet heb je een persoonlijke mijlpaal bereikt die je twee maanden geleden onmogelijk achtte! En dat is het ideale moment om jezelf te belonen met een sporthorloge of een nieuw paar schoenen.

Yannick Nijs

Author Yannick Nijs

More posts by Yannick Nijs