Daar zijn de eindejaarsfeesten: 5 tips om winterkilo’s te weren

By september 30, 2019Algemeen, Gezondheid
Eindejaarsfeesten

Het einde van het jaar gaat steevast gepaard met feestvieren: rijkelijke buffetten, een flesje wijn daarbij, misschien nog een dame blanche als dessert. Rond februari, als de meeste familie- en vriendendiners gepasseerd zijn, houden we daar jammer genoeg ook vaak enkele winterkilo’s aan over. Hoe je dat kan vermijden? 5 tips!

Tip 1: weet wat je eet

Kennis is macht. Meten is weten. Zo simpel kan het zijn. Lees je een beetje in om te weten wat de caloriebommen zijn aan het buffet en schep alleen op wat je écht zal smaken. Van alles een klein proevertje in plaats van verdiepingen aardappelen met mayonaise om dan te beseffen dat je de andere helft nog moet proeven? Je zal met een minder opgeblazen gevoel de mooie avond afsluiten. Hou ook bij wat je ongeveer hebt gegeten om optimaal gebruik te maken van tip 4!

Tip 2: ken de stille boosdoener

Het is niet altijd wat je eet maar soms ook wat je drinkt dat de boosdoener is van de extra winterkilo’s. Wijn, bier of cava zitten tjokvol suikers die je dan ook snel terugvindt rond je buik of heupen. Hou bij de maaltijd naast je wijn altijd een glas water om de échte dorst te stillen. Of kies bijvoorbeeld een zwarte koffie bij de taart of om de maaltijd af te sluiten.

Tip 3: balanceer je week

Toch dat glaasje en bordje te veel binnengespeeld? Bekijk het grotere plaatje: als je weet dat je die ene avond ongezond zal eten kan je de rest van de dag of zelfs de week daarop afstemmen. Hou alle andere maaltijden gezond en aan de lichte kant. Drink geen alcohol uit gewoonte of omdat er nu toch een fles geopend is.

Tip 4: sport het er terug af

Als je goed bijhoudt wat je hebt gegeten of simpelweg weet dat je jezelf hebt laten gaan, kan je extra sporten om je gewicht onder controle te houden. Een extra zwemsessie, ’s ochtends gaan joggen of met een grotere lus naar de koffie en taart fietsen: alle beetjes helpen. Handige gadgets om je opgenomen en verbruikte calorieën bij te houden zijn hier een absolute meerwaarde omdat ze motiverend werken.

Tip 5: wat je zelf doet…

Doe je meestal beter. Als je zelf de touwtjes in handen hebt, kan je de teneur van de maaltijd beter bepalen. We maken geen reclame voor een kurkdroog water- en groentefeest maar je kan met wat opzoekwerk bijvoorbeeld erg gezonde tapas maken die smaakvol blijven. Veel gezonde opties voorzien en de keuze overlaten aan de gasten om zelf de porties te bepalen. Wedden dat je bij het volgende feest je goede voorbeeld herhaald ziet?

Yannick Nijs

Author Yannick Nijs

More posts by Yannick Nijs