Uw BMI berekenen: een goede graadmeter voor obesitas of niet?

By oktober 30, 2018Algemeen
BMI berekenen | Obesity Centre Brussels

Of u lijdt aan zwaarlijvigheid of niet valt objectief vast te stellen. Dat gebeurt meestal aan de hand van de Body Mass Index (BMI). Het is handig dat u uw BMI makkelijk zelf kunt berekenen. Maar misschien vraagt u zich af of zo’n eenvoudige berekening wel voldoende betrouwbaar is? En wat betekent het resultaat precies? Een woordje uitleg.

De Body Mass Index

We spreken van obesitas of zwaarlijvigheid als u te kampen hebt met een overmatige opstapeling van vet, in die mate dat uw gezondheid in gevaar is.

Om te achterhalen of dat bij u het geval is, volstaat het om uw Body Mass Index (BMI) te berekenen. In het Nederlands spreken we soms ook van de queteletindex (QI). Deze index is een eenvoudige maatstaf waarmee u uw lichaamsgewicht objectief kunt beoordelen. Het BMI geeft de verhouding weer tussen uw lengte en uw gewicht. Zowel een te hoge als een te lage waarde kan ongezond zijn.

Het BMI berekent u als volgt:

BMI = gewicht (in kilogram) / lengte (in meter) in het kwadraat 

of: QI=m/h2

Om een concreet voorbeeld te geven: als u 95 kilogram weegt en 1,80 meter groot bent, dan bedraagt uw BMI 95/1,802 of 29,3.

Hebt u geen rekenmachine bij de hand? Dan kunt u uw BMI makkelijk online berekenen op onze site.

Uw BMI beoordelen

Het BMI dat u berekend hebt, kan in een van deze categorieën vallen:

  • Minder dan 18,5: ondergewicht
  • Tussen 18,5 en 25: ideaal gewicht
  • Tussen 25 en 30: overgewicht
  • Tussen 30 en 35: zwaarlijvigheid of obesitas (graad 1)
  • Tussen 35 en 40: ernstige obesitas (graad 2)
  • Meer dan 40: morbide obesitas (graad 3)
  • Meer dan 50: superobesitas

Meet ook uw buikomtrek

Uw BMI beoordeelt weliswaar uw gewicht in functie van uw lengte, maar maakt daarbij geen onderscheid tussen spier- en vetmassa. Het is daarom nuttig om ook uw middelomtrek te meten, om zo de vetmassa ter hoogte van uw buik te bepalen.

Zo gaat u te werk: plaats een lintmeter in het midden tussen uw heup en onderste rib, ter hoogte van uw navel. Zorg dat u volledig uitademt terwijl u uw buikomtrek afleest.

De ideale omtrek bij mannen ligt lager dan 94 centimeter. Bij vrouwen is dat lager dan 80 centimeter.

BMI en buikomtrek: ideale indicatoren voor uw gezondheid?

Uw BMI en buikomtrek zijn slechts enkele van vele mogelijke indicatoren die een idee geven van uw gezondheid. Raadpleeg altijd een arts om een volledig beeld te krijgen.

Yannick Nijs

Author Yannick Nijs

More posts by Yannick Nijs