Meten is weten: heb jij overgewicht of obesitas?

By november 8, 2019Algemeen
BMI berekenen

Voor je aanklopt bij Obesity Centre wil je vast eens weten in welke mate je overgewicht een gezondheidsrisico vormt. Dat kan eenvoudig door een van de twee beproefde methodes zelf eens uit te voeren. De meest gekende is het berekenen van je BMI; aanvullen doe je door je middelomtrek te meten.

Wat is mijn BMI?

WAT?
Het succes van BMI als middel om je lichaamsgewicht te rangschikken is te danken aan zijn eenvoud. Met slechts twee makkelijk meetbare parameters kan jij zien of je gewicht een gevaar vormt voor je gezondheid: lichaamslengte en gewicht. En iedereen heeft thuis wel een goed meetinstrument voor deze twee parameters liggen, niet?

HOE?
Als je je lichaamslengte weet en je gewicht nauwkeurig kent, kan je aan de slag met de formule hieronder. Je kan ook altijd eigen rekenfouten uitsluiten door een handige calculator te gebruiken.

gewicht (kg) / (lengte (m) x lengte (m)) = BMI

Voorbeeld: onze testpersoon Daisy
75 kg / (1,65 m x 1,65 m)

Of: 75 kg / 2,7225 m² = 27,5

RESULTAAT?
En wat betekent dat cijfer uiteindelijk? Dat check je eenvoudig hieronder met de universele grenswaarden voor BMI:

  • 40: ernstige zwaarlijvigheid of morbide obesitas
  • 30-39,9: zwaarlijvigheid of obesitas
  • 25-29,9: overgewicht
  • 18,5-24,9: gezond gewicht
  • < 18,5: ondergewicht

Voor Daisy betekent de BMI-score van 27,5 dat ze valt in de klasse 25-29,9, met overgewicht dus. Afvallen op een gezonde en verantwoorde manier wordt dan sterk aangeraden. Maar omdat dat cijfer niet alles zegt, meet je best ook je middelomtrek.

Wat is mijn middelomtrek?

WAT?
Simpelweg de omtrek van je buik. Daardoor kom je dus te weten hoeveel vetmassa er ter hoogte van je buik wordt opgeslagen. Zo kan je op een vrij objectieve manier bepalen wat de vorm is van jouw lichaam. Zo heb je bovendien meteen ook een indicatie van het visceraal vet, het vet rondom de organen. En dat is wat veel gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.

HOE?
Neem een lintmeter uit de naaidoos voor het beste resultaat. Ga rechtop staan op een ontspannen manier en sla het meetlint ter hoogte van je navel om je middel. Zorg dat het meetlint niet afzakt op je rug zonder het erg strak aan te trekken. Zo heb je in een mum van tijd je buikomtrek met de kleinste foutenmarge.

Voorbeeld: onze testpersoon Daisy meet 82 centimeter als haar middelomtrek.

RESULTAAT?
Voor middelomtrek verschilt de schaal voor mannen en vrouwen sterk. Bij mannen heb je vanaf 94 centimeter een verhoogd risico en vanaf 102 centimeter een sterk verhoogd risico. Vrouwen kennen meer risico vanaf 80 centimeter en een verhoogd risico vanaf 88 centimeter. Daisy kent met haar 82 centimeter dus een verhoogd risico.

Wat moet ik nu met deze cijfers?

Bij Daisy is het vrij duidelijk dat een aangepast dieet en een gezonde levensstijl met meer beweging al wonderen kan verrichten en haar cijfers kan normaliseren. Let op: zelfs met cijfers die net de grenzen overschrijden kan het erg mentaal en fysiek lastig zijn om de normcijfers of je gewenste resultaat te halen. Laat je ook dan zeker begeleiden door professionelen.

We kunnen ons voorstellen dat je niet altijd weet wat te doen met deze cijfers of dat je door erg hoge cijfers panikeert. Dan is het raadzaam om contact op te nemen voor een vrijblijvend gesprek en eventuele opvolging om overgewicht en obesitas te bestrijden met de nodige vakkennis. Hoeveel je ook zelf meet; de diagnose en opvolging van een professioneel team verzekert je van de beste begeleiding.

 

Yannick Nijs

Author Yannick Nijs

More posts by Yannick Nijs