Sporten met overgewicht: 5 oplossingen voor 5 problemen

By februari 6, 2020Gezondheid
Sporten

Sporten met overgewicht of obesitas. Gemakkelijker gezegd dan gedaan soms. Het is misschien wel de ultieme raad om aan overgewicht te werken maar ook hier zijn er valkuilen. Voor vijf problemen reiken wij alvast de oplossing aan.

Probleem 1: alle begin is moeilijk

Nogmaals: gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het is eenvoudig om ambitieuze plannen en schema’s op te stellen die je dan maar simpelweg moet volgen. Hoewel er veel kan gezegd worden voor een planmatige aanpak voor een beginnende sporter met overgewicht, is beginnen niet altijd zo vanzelfsprekend.

Weet dat het moeilijkste moment het begin is. De eerste keer lopen gaat vaak gepaard met ferme stijfheid. Een tochtje fietsen gaat traag en niet al te ver. Maar in het pad der volharding is er laaghangend fruit om je gaandeweg te belonen. Je merkt al snel dat je meerdere dagen na elkaar kan lopen, iets verder kan fietsen en de weegschaal dat ook merkt.

Probleem 2: zorgen voor je lichaam

Lopen met overgewicht is toch te belastend voor je gewrichten? Ja, maar. Het is inderdaad beter om te kiezen voor cardiosporten met een lage impact zoals fietsen. Als je een zeurende knie hebt na elke sportsessie is het zaak om dat vooral niet erger te laten worden en het over een andere boeg te gooien.

Zorg dus voor je lichaam. Weet wanneer trop trop is en geef het dan maar rust. Investeer ook in degelijk sportmateriaal die de stap naar buiten gemakkelijker maakt. Gaat niet iedereen liever fietsen op een soepel lopende, blinkende eye-catcher?

Probleem 3: de grens bepalen

Intensief sporten is vaak dansen op een dunne koord. De ene week ben je te zacht voor jezelf, de volgende beul je jezelf zodanig af dat je blessures oploopt of motivatie verliest. Dat is voor elke topsporter een dunne grens om te bewaken maar ook voor sporters met obesitas is dat een moeilijke balans.

Daarom is je tot professionals wenden nooit een slecht idee, voor wie dan ook. Laat je begeleiden door erkende sportexperts die kunnen aangeven hoe je het doet en hoe je het moet doen. Ze kunnen inspelen op alle factoren zodat jij het beste resultaat haalt voor jouw situatie.

Probleem 4: niet opgeven maar volharden

Heb je een moeilijk moment op sportgebied? Druk op het werk, weinig tijd, een gebrek aan motivatie, donkere wintermaanden, het zijn allemaal legitieme redenen om het even moeilijk te hebben. Probeer er daarom sociale en vaste momenten in je week van te maken, zodat je sportvrienden je kunnen aanmoedigen om de wekelijkse afspraak niet over te slaan.

Je bent niet alleen als je motivatie het even laat afweten. Denk aan de voldoening na een sportsessie, probeer om eens te vertrekken om gaandeweg te merken dat er eigenlijk echt wel deugd van hebt, beloon jezelf als je een doel behaalt zoals aantal kilometer gelopen,… Weet wat je motiveert.

Probleem 5: de blik van je omgeving

Een vaak onderbelicht probleem bij de beginnende sporter met overgewicht is de omgeving. Meer bepaald de blik van de omgeving kan een sterk remmende werking hebben op de motivatie van de sporter. Veel mensen met overgewicht voelen een zekere schaamte of ongemakkelijkheid als ze gaan joggen, zwemmen of in de sportclub zwoegen en zweten.

Dat is natuurlijk nergens voor nodig. Meer zelfs: je bent je overgewicht daadwerkelijk aan het aanpakken en dat verdient lof. Ook de omgeving denkt er in de meeste gevallen zo over: ze zien iemand met een sterke wil die niet bij de pakken blijft zitten. En voor elke ingebeelde meewarige blik is er een vaak een woordje van aanmoediging.

Neem zeker eens vrijblijvend contact op met ons team van deskundigen om al jouw vragen te stellen. We geven je zo snel mogelijk een antwoord op je vragen.