fbpx

Fitter worden met overgewicht? Alles begint bij een gezondere levensstijl.

By september 27, 2021Algemeen, Gezondheid
Sporten

Aan dieetmethodes en sportadvies geen gebrek. Het internet staat er vol van. Het aanbod is zo groot dat we vaak door de bomen het bos niet meer zien. Wanneer je een gezondere levensstijl beoogt, is het soms moeilijk om te weten hoe je het beste werkt aan die gezondere levensstijl. Zeker wanneer je kampt met overgewicht. Wij helpen je alvast op weg met enkele tips om beweging te integreren in jouw dagelijks leven. 

Waarom gezond bewegen met overgewicht zo belangrijk is

Bewegen is gezond, dat wordt ons met de paplepel ingegeven. Maar wat nog belangrijker is voor een gezondere levensstijl, is “gezond bewegen”. Dit kan een hele uitdaging zijn, zeker als je kampt met overgewicht. Je hoeft helemaal geen 15 kilometer te kunnen lopen aan een strak tempo of 230 kilometer te kunnen fietsen onder de Franse middagzon. Fitter worden is niet enkel “sport” zoals we het kennen in zijn meest klassieke vorm zoals: lopen, fietsen, voetbal, padel…

Gezond bewegen binnen een gezondere levensstijl is voldoende activiteit inbouwen die past bij ons lichaam. Het staat dus als een paal boven water, voldoende bewegen is een belangrijke factor in het aannemen van een gezondere levensstijl.

Gezond bewegen heeft veel voordelen:

  • Je beter in je vel voelen
  • Vetverbranding wordt gestimuleerd
  • Verminderde eetlust na training
  • Gebalanceerde suikerspiegel
  • Lagere bloeddruk
  • Minder risico op hart- en vaatziekten

Een gezondere levensstijl met de bewegingsdriehoek

Bewegingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven voor een gezondere levensstijl

Het Vlaams Instituut Gezond Leven ontwikkelde de “bewegingsdriehoek” met als doel ons bewuster te maken over onze dagelijkse hoeveelheid beweging.

Het basisprincipe is duidelijk: beweeg meer, sta vaker recht en zit minder. Heb je een zittend beroep? Dan is veel beweging tijdens de werkuren vaak al een opgave. Probeer daarom iedere 30 minuten even recht te staan.

En vergeet niet: in een gezondere levensstijl telt elke stap!

De bewegingsdriehoek leert ons bovendien dat we niet aan zware sport moeten doen om een gezondere levensstijl aan te nemen. Probeer iedere dag een moment van beweging in te lassen met lichte en matige intensiteit.

Lichte intensiteit om fitter te worden:

  • Stofzuigen
  • De trap nemen
  • Spelen met de kinderen
  • Rechtstaan

Matige intensiteit om fitter te worden:

  • Wandelen met of zonder de hond
  • Te voet naar de supermarkt
  • Fiets naar de bakker of je werk
  • Werken in de tuin

Hoge intensiteit om fitter te worden:

  • Touwtje springen
  • Lopen
  • Voetbal
  • Krachttraining

Een gezondere levensstijl: 5 tips om fitter worden met overgewicht

Tip 1: Fitter worden door de juiste mix 

Fitter worden met overgewicht doe je door het juiste type beweging in te lassen. De combinatie cardio- en krachttraining kunnen we ten zeerste aanraden.

Cardiotraining zorgt er immers voor dat je aan je conditie en uithoudingsvermogen werkt. Begin rustig en bouw langzaam op, zo haal je het meeste resultaat op lange termijn. Krachttraining zal ervoor zorgen dat je ook op langere termijn resultaat behoudt. Bovendien verbruiken spieren veel energie. Wanneer je je spieren traint zorg je voor een langdurige verbranding van calorieën.

Combineer cardio en kracht en het resultaat zal je verbazen.

Tip 2: Fitter worden is luisteren naar je lichaam

Het menselijk lichaam zit ingenieus in elkaar en geeft zelf continu feedback over wat je aan het doen bent. Daarom is luisteren naar elk signaal erg belangrijk: heb je ergens pijn of krijg je je ademhaling niet onder controle? Doe het wat rustiger aan. Lopen tot je een blessure krijgt, heeft natuurlijk geen enkel nut: zo kan je de volgende dagen of zelfs weken niet sporten.

Bouw jouw gezondere levensstijl en beweging altijd rustig op. Een halfuurtje lopen met regelmatig een stukje wandelen is bijvoorbeeld een veel comfortabelere manier om die sport aan te vatten. Zoek oefeningen die je uitdagen, maar die ook haalbaar zijn. Lukt het niet om met je knie volledig de grond te tikken bij een lunge? Voel je dan niet slecht. Probeer zo goed als je kan. Hoe meer je de oefening traint, hoe beter je de lunge zal kunnen uitvoeren. Fitter worden doe je niet in één dag, net zoals je geen gezondere levensstijl hebt in één dag.

Een gezondere levensstijl is een proces.

Tip 3: Fitter worden is kiezen voor regelmaatMan houdt een miniatuur klokje vast

Regelmaat wint het altijd van eenmalige intensieve sessies. Wil je fitter worden? Kies dan liever voor drie sessies van een halfuurtje aan matige intensiteit. Dit zal je op de lange duur meer opbrengen dan één keer op zondag jezelf helemaal aan flarden fietsen of lopen.

Probeer daarom vaste momenten in de week te kiezen waarbij je telkens een duidelijk doel voor ogen houdt. Op dinsdagavond een halfuurtje lopen afgewisseld met wandelen, donderdag een uurtje fietsen en in het weekend een lange boswandeling maken met je gezin. Hou je sport zo aangenaam en plezant mogelijk door te kiezen voor regelmatige sessies waar je elke week naar uitkijkt.

Tip 4: Fitter worden is het managen van je motivatie

Regelmaat hangt samen met motivatie: één van de belangrijkste factoren om fitter te worden op lange termijn. Mix je sportsessies door verschillende doelen te stellen of een andere omgeving te kiezen. Ga eens in op een uitnodiging van een vriend om te tafeltennissen of te squashen. Sociale sportactiviteiten hebben namelijk het voordeel dat je sneller uit je zetel komt door weer en wind. En de tijd passeert stukken sneller.

Ook de juiste begeleiding kan echt het verschil maken bij een goed sportschema. Investeren in een personal coach die op maat van jou de intensiteit kan aanpassen naargelang je fysiek profiel, je vrije tijd of je mentale toestand is een kleine kost met mogelijk grote voordelen.

Tip 5: Fitter worden is meetbare doelen stellen

Daag jezelf uit met doelen op korte en lange termijn maar zorg dat ze wel haalbaar blijven. Dat kan gaan van een kwartier ononderbroken lopen, over een kilogram gewichtsverlies, tot meer gewicht kunnen opheffen. Schrijf neer wat je verwachtingen zijn — dat maakt het concreter — en werk rustig toe naar die doelstellingen. Bespreek je doelen eventueel met een bewegingscoach. Voor je het weet heb je een persoonlijke mijlpaal bereikt die je twee maanden geleden onmogelijk achtte! En dat is het ideale moment om jezelf te belonen met een sporthorloge of een nieuw paar schoenen.

Beweging en voeding, de ideale combinatie voor een gezondere levensstijl.

Voldoende beweging op zich is echter niet voldoende om een gezondere levensstijl te bekomen en gezond af te vallen. Het is belangrijk dat je dit combineert met gezonde maaltijden. Stap voor stap wordt jouw gezondere levensstijl steeds meer realiteit. Door voldoende te bewegen en de juiste keuzes te maken op gebied van voeding, word je fitter en fitter.

Lijkt het op eigen houtje niet te lukken?

Geen nood! Je bent heus niet alleen. En eerlijk, het is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Schakel de hulp in van onze experten en krijg advies op maat. Geen veralgemening, maar exact wat jij nodig hebt. Van voedingsadvies tot advies over mogelijke ingrepen.

Meer informatie of persoonlijk advies over een gezondere levensstijl of fitter worden?

Heb je nog vragen in verband met het aanmeten van een gezondere levensstijl of hoe je fitter kan worden met overgewicht? Neem gerust contact met ons op.  Wij beantwoorden graag al je vragen.

Deze artikels zullen je misschien ook interesseren