Helpt sporten bij overgewicht? En is het veilig?

By juni 26, 2019Gezondheid
sporten bij overgewicht | Obesity Centre Brussels

Als u kampt met overgewicht wilt u daar ongetwijfeld graag iets aan doen. Begrijpelijk, want een te hoog BMI is niet alleen nefast is voor uw gezondheid, ook uw sociaal leven kan er sterk onder lijden. De sleutel tot succes om af te vallen is een multidisciplinaire aanpak, waarbij u zowel uw voeding als uw levensstijl aanpast. Ook voldoende bewegen is daarbij cruciaal. We vertellen u graag waarop u moet letten als u wilt beginnen met sporten om af te vallen.

Overgewicht: kies weinig belastende sporten

De keuze van de juiste sport is cruciaal als u gewicht wilt verliezen. Als u overgewicht hebt en niet gewend bent om veel te bewegen, loopt u namelijk een groter risico op blessures. Dat is zeker het geval bij impactsporten, zoals hardlopen. U moet te allen tijde vermijden dat u uw spieren en gewrichten overbelast door te intensieve bewegingen.

Weinig belastende activiteiten zoals wandelen, fietsen en zwemmen zijn dan ook een veel betere keuze. Door een uurtje te wandelen kunt u met een gewicht van 90 kilogram gemiddeld 233 kilocalorieën verbranden. Bij fietsen is dat 372 en bij zwemmen maar liefst 931.

Bouw langzaam op

Stort u niet halsoverkop op een sport, maar gun uzelf voldoende tijd om de inspanningen langzaam op te bouwen. Dat is de beste garantie voor goede resultaten. Door geleidelijk aan te beginnen, kunt u de inspanning makkelijker volhouden, ontwikkelt u na verloop van tijd meer spierkracht en vermindert de kans op blessures.

Het is ideaal als u uw lichaamsbeweging kunt inlassen tijdens uw dagelijkse activiteiten. Begin bijvoorbeeld met dagelijks dertig minuten matig intensief bewegen. U kunt dit bijvoorbeeld opsplitsen in tweemaal een kwartier of in drie blokken van telkens tien minuten. U hoeft daarom trouwens niet speciaal te ‘gaan sporten’. Gewoon eens vaker de trap nemen of van het werk naar huis wandelen, kan al een mooie start zijn.

Geniet van sporten

Na verloop van tijd, als uw uithoudingsvermogen verbeterd is en uw spieren en gewrichten getraind raken, is het mogelijk om over te schakelen op andere, intensievere sporten zoals joggen of fitnessen. Dat zal u helpen om meer gewicht te verliezen.

Wilt u een nieuwe sport aanvatten? Bespreek dit dan eerst met uw arts. Samen kunt u bekijken wat het meest aangewezen is. Belangrijk is trouwens ook dat u niet zomaar een sport kiest, maar wel iets dat u echt leuk vindt. Enkel als u van het sporten geniet, zult u het volhouden.

Yannick Nijs

Author Yannick Nijs

More posts by Yannick Nijs