Algemeen voedingsadvies bij obesitas: meer dan ‘minder’

By april 17, 2020Algemeen, Gezondheid

Het gevecht met de weegschaal kan er een met ups en downs zijn. Vaak wordt bij overgewicht of obesitas gedacht dat mensen enkel te veel eten maar eigenlijk is het voedingsgedrag verstoord. Om af te vallen is er meer nodig dan minder eten dus.

Een simpele som?

Akkoord: bij afvallen telt de simpele rekensom van calorie-inname en energieverbruik. Als je meer inneemt dan verbruikt, sla je dat op. Zo simpel kan het zijn. En als je met de eenvoudige berekening van je BMI hoger scoort dan 25 heb je overgewicht, hoger dan 30 betekent obesitas. Is het dan eenvoudig zaak om je caloriebalans te veranderen? Wel: ja en nee.

Je kan perfect gezond zijn met een hoge BMI: denk aan bodybuilders die veel spiermassa hebben. Maar ook met een ‘normale’ BMI kan je echt ongezond zijn: denk aan stilzittende, rokende, magere types die niet alle nodige nutriënten binnenspelen door een heel eenzijdige voeding. Het plaatje wordt dus al snel complexer dan de simpele som die we er vaak van maken.

Een verandering in voedingsgedrag

En dan bedoelen we niet meteen een streng dieet zoals het Atkins-dieet of Montignac-dieet. Je moet wel anders gaan eten, je dieet veranderen maar zonder grote voedingsgroepen volledig te schrappen. Het doel van een dieet is dat je voortaan altijd zo zal eten, en het dus een houdbare situatie is. Je verandert stelselmatig je houding met voedsel en plukt daar snel en ook op lange termijn de vruchten van.

Zo maak je verse voeding met ingrediënten die niet calorierijk zijn. Een goed idee is om je maaltijd te starten met een groot volume groenten zoals een slaatje. Die bevatten weinig calorieën, goeie nutriënten en na een tijdje heb je al een eerste verzadiging van het hongergevoel. Wees dus slim met volumes en leid je eigen brein om de tuin.

Plan van aanpak

Nog belangrijker is om slechte gewoonten te laten vallen. We hebben allemaal wel een goed idee wat goed en wat slecht is voor ons lichaam: suikerrijke dranken, snacks die propvol vet en suiker zitten, zoutrijke kant-en-klaarmaaltijden, … Het devies blijft dus: kook zelf met basisingrediënten (zoals je ze terugvindt in de natuur) en eet van alles wat in de juiste volumes.

Een gezond dieet aanvullen met goede beweging is noodzakelijk voor het juiste pad naar vermageren. En daar heb je specifieke kennis en tonnen motivatie voor nodig; dat begrijpen we. Daarom is een diëtiste inschakelen om je te begeleiden in dit proces een absolute aanrader. Samen bekijk je de valkuilen zoals alcohol of suikerrijke dranken, bepaal je je sterktes zoals graag koken. Zo kan je een plan van aanpak opstellen dat ook echt werkt voor jou en blijft werken op lange termijn.

Neem zeker eens vrijblijvend contact op met ons team van deskundigen om al jouw vragen te stellen. We geven je zo snel mogelijk een antwoord op je vragen.